3D modelování je proces vytváření digitálních trojrozměrných objektů pomocí speciálního software. Tato technika se využívá v mnoha odvětvích, včetně filmového průmyslu, herního designu, architektury, průmyslového designu a reklamy. V tomto článku se zaměříme na obecné principy 3D modelování .
Obecné Principy 3D Modelování
1. Polygonální Modelování:
Polygonální modelování je nejběžnější technika používaná při vytváření 3D objektů. Objekty jsou vytvářeny spojováním jednoduchých geometrických tvarů, jako jsou trojúhelníky, čtverce a šestiúhelníky, do komplexních struktur. Tato technika je vhodná pro vytváření většiny běžných objektů.
2. Nurbs Modelování:
NURBS (Non-Uniform Rational B-Splines) je technika, která pracuje s křivkami a plochami definovanými matematicky. Tato metoda umožňuje vytváření hladkých a organických tvarů. Nurbs modelování je často používáno při tvorbě karoserií automobilů, postav a dalších organických objektů.
3. Sculpting:
Sculpting je technika inspirovaná modelováním hlíny. Umělec pracuje s digitálním hliněným modelem a vytváří detaily přímo na povrchu objektu. Tato metoda je ideální pro vytváření organických tvarů a detailů, jako jsou vrásky na obličeji postavy nebo nerovnosti na terénu.
4. Texturování a Osvětlení:
Po vytvoření 3D modelu je důležité dodat mu textury a osvětlení, aby vypadal co nejreálněji. Texturování zahrnuje přidání barev, vzorů a materiálů na povrch objektu. Osvětlení pak určuje, jak objekt interaguje s virtuálním světlem.